You are now in the main content area

Equity, Diversity and Inclusion in the Communications Sector

Canada | 2024

While federally regulated sectors subject to the Legislated Employment Equity Program tend to have better track records on the representation of women, racialized people, Indigenous Peoples and persons with disabilities compared to other sectors, there is more work to be done. Research shows significant gaps, in representation in leadership roles, access to opportunities and feelings of inclusion and fairness. Additionally, not all Equity, Diversity and Inclusion (EDI) strategies are effective. Research has helped us understand what works for whom and utilizing a systems approach helps identify the levers that can enable change. 

Through the Workplace Opportunities: Removing Barriers to Equity (WORBE) project, the Diversity Institute (DI), in collaboration with our corporate partners from the Financial Services and Banking, Communications and Transportation sectors, aims to:

  • Increase the representation of women, racialized persons, Indigenous peoples and persons with disabilities among senior and middle managers, professional roles and administrative and clerical personnel in eight to-ten federally regulated organizations
  • Increase stakeholder understanding of industry-specific barriers to diversity and inclusion and effective practices to accelerate progress on EDI
  • Develop and adapt new inclusion tools and guides tailored to industry-specific needs.

Federally regulated organizations have a significant impact on economic development and equity, that extends beyond their direct workforce. Communications companies shape not only access to infrastructure (and the digital divide) but also stereotypes and assumptions through broadcast and online content. For this reason, it is essential to view EDI within a larger societal context.

This report begins by providing a snapshot of the status of EDI within the Communications Sector through an analysis of representation data. Next, we identify promising practices with attention to this broader perspective on EDI, from examining organizational leadership to the products and services communications sector organizations offer to their advertising and efforts to engage communities.

Équité, diversité et inclusion dans le secteur des communications

Bien que les secteurs sous réglementation fédérale assujettis au Programme légiféré d’équité en matière d’emploi aient tendance à avoir de meilleurs résultats en ce qui concerne la représentation des femmes, des personnes racisées, des Autochtones et des personnes handicapées que les autres secteurs, il reste encore du travail à faire.

La recherche révèle des écarts importants en ce qui concerne la représentation dans les postes de leadership, l’accès aux opportunités et les sentiments d’inclusion et d’équité. De plus, ce ne sont pas toutes les stratégies d’équité, de diversité et d’inclusion (EDI) qui sont efficaces. La recherche nous a aidés à comprendre ce qui fonctionne et pour qui et l’utilisation d’une approche systémique aide à identifier les leviers qui peuvent permettre le changement.

Dans le cadre du projet Possibilités en milieu de travail : Éliminer les obstacles à l’équité (PMTEOE), le Diversity Institute (DI), en collaboration avec ses partenaires corporatifs des secteurs des services financiers et des banques, des communications et des transports, vise à :

  • Accroitre la représentation des femmes, des personnes racialisées, des Autochtones et des personnes handicapées parmi les cadres supérieurs et intermédiaires, les postes professionnels et le personnel administratif et de bureau dans huit à dix organisations sous réglementation fédérale.
  • Accroitre chez les parties prenantes la compréhension des obstacles à l’EDI propres à l’industrie et des pratiques efficaces pour accélérer les progrès.
  • Élaborer et adapter de nouveaux outils et guides d’inclusion conformes aux besoins spécifiques de l’industrie.

Les organisations sous réglementation fédérale ont une incidence importante sur le développement économique et l’équité, qui s’étend au-delà de leur effectif direct. Les entreprises de communication façonnent non seulement l’accès aux infrastructures (et la fracture numérique), mais aussi les stéréotypes et les hypothèses par le biais de la diffusion et du contenu en ligne. Pour cette raison, il est essentiel d’envisager l’EDI dans un contexte sociétal plus vaste. Ce rapport donne d’abord un aperçu de l’état de l’EDI dans le secteur des communications au moyen d’une analyse des données de représentation. Ensuite, nous identifions les pratiques prometteuses en tenant compte de cette perspective plus vaste de l’EDI, de l’examen du leadership organisationnel aux produits et services que les organisations du secteur des communications offrent à leur publicité et à leurs efforts pour mobiliser les communautés.

A collage of images including people on their phones, an electricity tower, and three friends smiling while looking at something on a phone, making up the cover of the report.
Un collage d'images comprenant des personnes au téléphone, un pylône électrique et trois amis souriant tout en regardant quelque chose sur un téléphone, constitue la couverture du rapport.