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Equity, Diversity and Inclusion in the Banking Sector

Canada | 2024

Federally regulated industries that are subject to the Legislated Employment Equity Program tend to have better track records on the representation of women, racialized people, Indigenous Peoples and persons with disabilities than other sectors. Yet there is more work to be done.

Significant representation gaps exist in leadership roles, access to opportunities, and feelings of inclusion and fairness. Additionally, not all equity, diversity and inclusion (EDI) strategies are effective. Research provides insights on what works for whom and utilizing a systems approach helps in identifying the levers that can make a difference.

Through the Workplace Opportunities: Removing Barriers to Equity (WORBE) project, the Diversity Institute has collaborated with our corporate partners from the financial services and banking, communications, and transportation sectors to bring about change. The project aims to:

  • Increase the representation of women, racialized persons, Indigenous Peoples and persons with disabilities among senior and middle managers, professional roles and administrative and clerical personnel, in eight to 10 federally regulated organizations
  • Increase the understanding among stakeholders of industry-specific barriers to EDI and effective practices to accelerate progress
  • Develop and adapt new inclusion tools and guides tailored to industry-specific needs.

Federally regulated organizations have a significant impact on economic development and equity that extends beyond their direct workforce. For example, financial institutions shape who can grow their business, or get a mortgage or student loan. These institutions’ decisions can promote economic empowerment and wealth generation or foreclose on such opportunities. For this reason, it is important to view EDI within a larger societal context.

This report begins by providing a snapshot of the status of EDI within the financial services and banking sector through an analysis of representation data. Next, it identifies promising practices, with attention to the broader EDI perspective. It examines not just organizational leadership, but also the institutions’ products and services, advertising and efforts to engage communities.

Équité, diversité et inclusion dans le secteur bancaire

Les industries sous réglementation fédérale assujetties au Programme légiféré d’équité en matière d’emploi ont tendance à avoir de meilleurs résultats en matière de représentation des femmes, des personnes racisées, des Autochtones et des personnes handicapées que les autres secteurs. Pourtant, il reste encore du travail à faire.

Il y a d’importants écarts de représentation dans les rôles de leadership et en ce qui concerne l’accès aux opportunités et les sentiments d’inclusion et d’équité. De plus, ce ne sont pas toutes les stratégies d’équité, de diversité et d’inclusion (EDI) qui sont efficaces. La recherche donne un aperçu de ce qui fonctionne et pour qui et l’utilisation d’une approche systémique aide à identifier les leviers qui peuvent faire la différence.

Dans le cadre du projet Possibilités en milieu de travail : Éliminer les obstacles à l’équité (PMTEOE), le Diversity Institute a collaboré avec ses partenaires des secteurs des services financiers et des banques, des communications et des transports pour apporter des changements. Le projet vise à :

  • Accroître la représentation des femmes, des personnes racisées, des Autochtones et des personnes handicapées dans huit à dix organisations sous réglementation fédérale.
  • Accroître chez les parties prenantes la compréhension des obstacles à l’EDI propres à l’industrie et des pratiques efficaces pour accélérer les progrès.
  • Élaborer et adapter de nouveaux outils et guides d’inclusion conformes aux besoins spécifiques de l’industrie.

Les organisations sous réglementation fédérale ont une incidence importante sur le développement économique et l’équité qui s’étend au-delà de leur effectif direct. Par exemple, les institutions financières déterminent qui peut faire croître son entreprise ou obtenir un prêt hypothécaire ou un prêt étudiant. Les décisions de ces institutions peuvent promouvoir l’autonomisation économique et la création de richesses ou empêcher de telles opportunités. Pour cette raison, il est important d’examiner l’EDI dans un contexte sociétal plus vaste.

Ce rapport donne d’abord un aperçu de l’état de l’EDI dans le secteur des services financiers et bancaires au moyen d’une analyse des données de représentation. Ensuite, il identifie les pratiques prometteuses, en tenant compte de la perspective plus vaste de l’EDI. Il examine non seulement le leadership organisationnel, mais aussi les produits et services des institutions, la publicité et les efforts déployés pour mobiliser les communautés.

A collage of images including colleagues talking at the office, a woman doing mobile banking at a coffeeshop, a skyscraper and a person writing by hand, making up the cover of the report.
Un collage d'images comprenant des collègues discutant au bureau, une femme effectuant des opérations bancaires mobiles dans un café, un gratte-ciel et une personne écrivant à la main, constitue la couverture du rapport.